Skip to main content

Producenci witamin często tworzą preparaty dedykowane poszczególnym płciom. Chociaż każdy człowiek ma podobne zapotrzebowanie na składniki odżywcze, organizmy kobiet i mężczyzn różnią się od siebie w związku z tym ich preferencje odżywcze również są nieco inne. Dotyczy to zarówno rodzaju witamin i składników mineralnych, jak i ich dawkowania. Warto mieć na uwadze, że wiele kobiet i mężczyzn różni się nie tylko wzrostem, masą kostną i mięśniową, ale także prowadzonym trybem życia. Co więcej, zależnie od płci organizm jest także dodatkowo obciążony: spermatogenezą, menstruacją, ciążą czy laktacją.

Jakie witaminy dla kobiet?

Kluczowy zestaw witamin dla kobiety to taki, który wspiera: gospodarkę hormonalną pań, zdrowie układu kostnego i układu nerwowego, a także układ krwionośny oraz kondycję włosów, skóry i paznokci. Z tego względu często wymieniane witaminy dla niej to w szczególności:

  • Kwas foliowy – szczególnie ważny dla pań starających się o dziecko. Kwas foliowy ma kluczowe znaczenie dla wszystkich kobiet w ciągu 4 pierwszych tygodni ciąży. Zmniejsza ryzyko występowania wad cewy nerwowej u dziecka. Specjaliści zalecają, aby suplementację kwasu foliowego najlepiej rozpocząć jeszcze przed planowanym poczęciem i można kontynuować ją do końca III. trymestru ciąży. Rekomendowana dawka dobowa kwasu foliowego wynosi 400 µg.
  • Witamina A – wpływa na prawidłowe widzenie, wspiera funkcjonowanie systemu immunologicznego, bierze udział w produkcji czerwonych krwinek. Ma także pozytywny wpływ na stan skóry, włosów i paznokci.
  • Witamina C – silny antyoksydant przeciwdziała stresowi oksydacyjnemu w organizmie. Stanowi aktywator wielu enzymów, przyczynia się do zdrowia jamy ustnej. Usprawnia funkcjonowanie układu odpornościowego.
  • Witaminy z grupy B – biorą udział w licznych procesach metabolicznych, w szczególności węglowodanów. Przyczyniają się do prawidłowej pracy układu nerwowego. Wspierają zdrowie włosów i skóry.
  • Witamina E – wspiera metabolizm tłuszczów i wspomaga pracę systemu odpornościowego. Przeciwdziała przedwczesnemu starzeniu.
  • Witamina D3 – poprawia przyswajalność wapnia, dzięki czemu przyczynia się do prawidłowej mineralizacji kości i zębów. Bierze udział w przemianie materii i ma wpływ na funkcjonowanie układu immunologicznego.
  • Żelazo – jeden ze składników hemoglobiny i mioglobiny ma kluczowe znaczenie dla dotleniania narządów oraz mięśni w organizmie. Niezbędne do produkcji czerwonych krwinek. Szczególnie ważne dla pań ze względu na menstruację oraz ciążę.
  • Wapń – stanowi podstawowy budulec kości oraz zębów. Aktywuje niektóre enzymy i bierze udział w krzepnięciu krwi. Wpływa na pracę układu nerwowego i wydzielanie hormonów.
  • Cynk – przyczynia się do właściwej pracy układu odpornościowego i nerwowego. Może regulować gospodarkę hormonalną, mając wpływ na płodność i cykl miesiączkowy.

Czym różnią się suplementy diety dla kobiet i mężczyzn?

Jakie witaminy dla mężczyzn?

Specyfika budowy ciała i układu kostnego mężczyzny, a także częściej wykonywana przez panów praca fizyczna skłaniają do spożywania posiłków bogatych w składniki, które mają na celu między innymi wsparcie metabolizmu, utrzymywanie wysokiego poziomu energii i płodności. Szczególnie polecane składniki, minerały i witaminy dla mężczyzny to między innymi:

  • Witamina C – chroni komórki organizmu przed stresem oksydacyjnym i opóźnia procesy starzeniowe.
  • Witaminy z grupy B – wspierają metabolizm węglowodanów oraz białek. Przyczyniają się do prawidłowej płodności mężczyzn.
  • Witamina E – bierze udział w produkcji nasienia. Ma wpływ na prawidłowe krążenie krwi, chroni przed przedwczesnym rozpadem czerwonych krwinek.
  • Witamina A – działa antyoksydacyjnie i wzmacnia błony komórkowe w organizmie. Przyczynia się do zdrowia skóry. Wspiera funkcjonowanie siatkówki oka.
  • Witamina D3 – ponieważ poprawia przyswajalność wapnia, ma pozytywny wpływ na mineralizację układu kostnego.
  • Chrom – wspiera właściwe funkcje metaboliczne: węglowodanów, białek oraz tłuszczów.
  • Magnez – wspomaga pracę mięśni i przyczynia się do zachowania równowagi elektrolitowej w organizmie. Wspiera prawidłowy metabolizm energetyczny.
  • Likopen – ma pozytywny wpływ na płodność mężczyzn i zdrowie prostaty.
  • Miedź – dzięki właściwościom przeciwutleniającym ogranicza namnażanie się wolnych rodników tlenowych.
  • Selen – poprawia spermatogenezę i przyczynia się do zwiększonej ruchliwości plemników. Pozytywnie wpływa także na libido i erekcję.

Czym charakteryzuje się suplementacja dla kobiet?

Panie, które wybierają preparaty dla kobiety, na ogół kierują się chęcią ogólnego wsparcia swojego organizmu. Niekiedy celem jest uzupełnienie poziomu poszczególnych składników odżywczych po konsultacji ze specjalistą. Wiele kobiet wybiera również witaminy dla niej, aby:

  • zadbać o swoją urodę „od wewnątrz”,
  • zwiększyć skuteczność starań o dziecko,
  • wesprzeć prawidłowy rozwój płodu podczas ciąży,
  • sprostać zwiększonemu zapotrzebowaniu organizmu w trakcie karmienia piersią,
  • poprawić swoje samopoczucie,
  • wesprzeć swoją odporność.

Niezależnie od motywacji suplementowania witamin i składników mineralnych, należy mieć świadomość, że żaden suplement nie stanowi zamiennika zbilansowanej diety oraz zdrowego stylu życia. To właśnie one są kluczowe dla zdrowia kobiety.

Czym różnią się suplementy diety dla kobiet i mężczyzn?Jakie właściwości mają składniki  suplementów dla mężczyzn?

Produkty z witaminami i innymi składnikami aktywnymi dla mężczyzny wciąż nie są tak popularne jak te dla kobiet, ponieważ panowie nadal rzadziej interesują się swoim zdrowiem. Jeśli jednak mężczyzna sięga po preparaty dla niego, na ogół kieruje nim:

  • uzupełnienie poziomów witamin i składników mineralnych,
  • zwiększenie poziomu witalności,
  • chęć założenia rodziny,
  • odnoszenie lepszych efektów w aktywności fizycznej.

Podobnie jak w przypadku kobiet, również dla panów suplementy diety nie powinny stanowić substytutu pełnowartościowego odżywiania i zdrowego trybu życia.

Multiwitaminy dla niej i dla niego

Względem zażywania szeregu tabletek i kapsułek znacznie wygodniejszą alternatywę stanowią suplementy multiwitaminowe. Dzięki nim w jednej porcji można przyjąć nawet kilkanaście lub kilkadziesiąt różnych składników odżywczych. Do wyboru pozostaje zarówno multiwitamina dla kobiet, jak i multiwitamina dla mężczyzn. Możesz przyjmować witaminy dla niej lub dla niego o jednej, stałej porze, na przykład po śniadaniu. Dzięki temu istnieje niższe ryzyko pomylenia albo pominięcia dawki. Multiwitaminy są dostępne do zażywania w różnej formie:

  • Tabletek do połykania – klasyczna forma wymaga popijania wodą. Multiwitaminę najlepiej stosować do lub po posiłku.
  • Kapsułek do połykania – dodatkowa osłonka chroni zawartość suplementu przed utratą wartości odżywczych.
  • Kropel doustnych – ciekawa alternatywa dla osób, które mają trudność w połykaniu tabletek.
  • Syropu – najczęściej dotyczy to multiwitaminy dla dzieci, ale taką formę mają również niektóre suplementy dla osób dorosłych.
  • Proszku – wymagają  rozpuszczania w wodzie, a czasami odmierzenia.
  • Pastylek rozpuszczanych w wodzie – wygodniejsze od multiwitaminy w proszku. Charakteryzują się atrakcyjnym smakiem i sprzyjają nawadnianiu organizmu.

Suplementy diety – konsultacja z lekarzem

Jeśli planujesz zacząć zażywać zestaw witamin dla kobiety lub witaminy dla mężczyzny, odradzamy przyjmowanie ich na własną rękę. Jakąkolwiek suplementację najlepiej skonsultować ze swoim lekarzem rodzinnym. Po pierwsze, pomoże on w dobraniu skutecznego i bezpiecznego preparatu. Po drugie, zweryfikuje, czy stosowanie suplementu jest właściwe w Twoim indywidualnym przypadku.